Hip op Reis
Image default
Modellen

Het is tijd voor een verbeterplan communicatie in de zorg

Goed verbeterplan communicatie in de zorg is het halve werk

Door enorme veranderingen in de zorg is communicatie nu belangrijker dan ooit. De corona pandemie heeft een gigantische druk gelegd op de zorg en zorginstellingen en ziekenhuizen kregen ad hoc te maken met enorme beperkingen ( capaciteit ) en tegelijkertijd een enorme zorgvraag. Een zorginfarct was het gevolg met als resultaat lockdowns. Hoe kunnen we zoiets in de toekomst voorkomen of beter mee omgaan? Een verbeterplan communicatie voor de zorg is dus noodzakelijk!

Bij Vcare geloven we in de transitie van reguliere zorg, naar een hybride vorm met reguliere én digitale zorg om acute zorg zoveel mogelijk te ontlasten. Wij hebben daarom de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in ons digitaal cloud telefonie systeem dat afgestemd is aan de wensen voor zorgaanbieders in heel Nederland. Als basis hebben wij een integratie ontwikkeld met bestaande HIS en HAPIS systemen van Chipsoft, Pharmapartners en Topicus om zoveel mogelijk draagkracht te creëren bij huisartsen in Nederland, die wij zien als basis peiler van de zorg.

Integratie met huisartsinformatiesystemen

Vcare connect is een digitaal cloud communicatie platform waar huisartsen, maar ook andere zorgaanbieders zoals fysiotherapeuten, tandartsen en zorginstellingen, zich op kunnen aansluiten. Met onze slimme Vcare Integrator kunnen wij de bestaande telefonie aansluiten via Voip zodat er gebeld kan worden via een veilige internetverbinding. Dit opent talloze nieuwe mogelijkheden voor de zorgverlener die het werken vele malen efficiënter en effectiever kunnen maken. Een aantal van deze mogelijkheden zullen wij hieronder benoemen.

Digitale zorg oplossingen van Vcare

SMS service via de computer

Met de nieuwe SMS service van Vcare kunnen gebruikers eenvoudig automatisch via de computer een SMS bericht sturen naar cliënten met nuttige en relevante informatie. Denk hierbij aan;

  • Afspraak herinnering
  • Recept ophalen
  • Wijzigingen in afspraak of data
  • Mededelingen
  • Gepersonaliseerde berichten

Vcare Videoconnect

Als er één digitale dienst is die door Corona een toevlucht heeft genomen, is dat wel beeldbellen. Natuurlijk zijn er bestaande oplossingen zoals Microsoft Teams, Skype, Zoom en Whatsapp video. Echter al deze diensten voldoen niet aan de ISO 27001 en NEN 7510 voor digitale persoonsbescherming gegevens. Vcare heeft Video connect zo ontwikkeld, dat alle informatie volledig veilig wordt opgeslagen dan wel niet misbruikt kan worden voor andere doeleinden. Door gebruik te maken van een separaat communicatielijn kunnen wij data gescheiden laten verlopen ten opzichte van traditionele internetdata.

Video connect is geschikt om een veilig beeldgesprek op te starten met een cliënt via een SMS of via een e-mail met een link. Beide zijn mogelijk en daarom is Video connect dus geschikt voor gebruik op iedere apparaat – mobiel, tablet of desktop computer. Er is geen software nodig en alles werkt direct live en vanuit de cloud. Ook is er een standalone versie beschikbaar voor zorgverleners die niet Vcare connect hebben, maar wel veilig beeldbellen in de zorg willen gebruiken voor e-consulten.

Automatische nummerherkenning

Binnenkomende oproepen worden direct herkend en gekoppeld met het digitaal persoonsdossier van de cliënt. Klinkt als een droom? Bij Vcare hebben we slimme software ontwikkeld die dat kan herkennen op basis van het telefoonnummer. De zorgverlener krijgt direct alle belangrijke gegevens in te zien van het medisch dossier en kan direct notities maken, afspraken vastleggen of triage aanbieden.

Veranderingen in de zorg

Veel zorgorganisaties werken met zelfsturende teams. Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee voor de teams, maar vooral veranderingen voor intern en extern. Belangrijk is dat de zorginstelling blijft functioneren, maar vooral goed bereikbaar blijft. Zaken als snel kunnen doorverbinden, een automatische wachtrij en direct een binnenkomende oproep kunnen oppakken waar je ook maar bent zijn essentieel. Door dat er lagen verdwijnen uit de organisatie komen er meer verantwoordelijkheid te liggen bij onder andere de wijkverpleegkundige. Door toedoen van deze verandering is het des te belangrijker om verwachtingen te kunnen managen en communicatiestromen in kaart te brengen.

De cliënt centraal

Door goede communicatie krijgen cliënten meer grip op hun eigen situatie, voelen zij zich serieus genomen en stimuleert het hun zelfredzaamheid. Bij Vcare werken aan oplossingen die dat kunnen vergemakkelijken voor de zorgverlener. Dit zal steeds belangrijker worden in de toekomst door vergrijzing enerzijds, en personeels – of capaciteitstekort anderzijds. Desondanks blijven we de cliënt centraal stellen en mee te denken in vooruitgang ten behoeve van de cliënt én zorgverlener. Maak een afspraak met onze adviseurs via 088-4800900.

Maak een afspraak met Vcare
Het is tijd voor een verbeterplan communicatie in de zorgHet is tijd voor een verbeterplan communicatie in de zorg
https://www.vcareconnect.nl/